tiistai 7.7.2020 Klaus, Launo

Aina paikallinen, koillissavolainen

Valon ja varjon valtias

Kuva WHS & Pichet Klunchun Dance Companyn esityksestä Bird, jossa Eero Alava toimi valosuunnittelijana. Esitys sai ensi-iltansa Bangkokissa vuonna 2018.

Valo on väline, jonka avulla näemme ympäröivän maailman. Lavalla sen rooli on kuitenkin monisyisempi – jos esityksessä valon tarkoituksena olisi vain näyttää esiintyjät, valosuunnittelijoita ei tarvittaisi.

Juankoskelaislähtöinen valosuunnittelija Eero Alava kokee valon olevan merkittävä osa esityksen estetiikkaa.

– Yhdessä äänen kanssa sillä voidaan luoda mielenkiintoisia maailmoja ja johdatella tarinaa sekä esiintyjiä läpi tyhjän tilan, Alava pohtii.

Valo toimii usein esityksessä välineenä, joka paljastaa tai piilottaa tilanteita ja yksityiskohtia. Sille voidaan kuitenkin antaa myös silmäänpistävämpi rooli.

– Etenkin voimakkaita valo- ja savuefektejä on käytetty aina niin sanotun wow-efektin tuottamiseen. On olemassa myös naturalistista tai minimalistista valosuunnittelua, joka pyrkii imitoimaan luonnonvaloa tai ihmiselle tuttua tilavaloa, Alava valottaa.

Valo vaatii lähteen, mutta yleensä laitteisto kulkee suhteellisen kevyesti myös kiertävän esityksen mukana.

– Valo on usein helpoin tapa rakentaa visuaalisia maailmoja. Siksi nykyään suositaan myös todella paljon videoprojisointeja, koska niillä saa tehtyä melko helposti kauniita maisemia, eikä muutaman videotykin kuljettaminen ympäriinsä ole kovinkaan hankalaa.

Lue lisää 25.6. ilmestyneestä Koillis-Savosta!

Jätä kommentti

*