perjantai 19.7.2019 Sari, Saara, Sara, Salla, Salli

Aina paikallinen, koillissavolainen

Tilaa kolmet, pidä yhdet

Naapuri kantoi isoa pakettia autostaan. Piti kuulemma palauttaa verkkokaupasta tilatut saappaat takaisin. Koko oli sattunut kohdalleen, mutta Saksassa tehdyistä kengistä oli ompeleet rikki. Harmi, kun saappaille olisi ollut käyttöä tulevana viikonloppuna.
Onneksi ne sai palauttaa ilmaiseksi, ilman rahtia ne olivat tännekin tulleet. Siinä sitten päiväiltiin, miten niiden kannattaa kuljettaa tavaroita edes sun takas ilman veloitusta. Eihän sitä kummoistakaan pakettia saa lähetettyä eteenpäin yhdellä kympillä.
Sanovat, että verkkokauppa kasvaa hurjaa vauhtia. Se kasvaa ihan sitä tahtia, mitä meidän erikoistavarakauppamme hiipuu. Ja kenen ansioista. Ehkäpä juuri niiden, jotka pyörittävät ostoksiaan siellä verkkokaupassa.
Tulee mieleen ajat vuosien takaa, jolloin Anttila oli käytännössä ainoa ”verkkokauppa”. Meille pienessä maailmassa eläneille Anttilan kuvaston tuleminen oli juhlahetki. Pääsimme kurkistamaan ”oikeaan tavarataloon” ja joskus jopa saimme kärtettyä äidin sieltä jotain tilaamaankin. Yleensä jos jotain tilattiin, se pidettiin. Tuntui jotenkin epäkohteliaalta palauttaa tavaroita. Jos kengät olivat liian isot, ne jätettiin odottamaan jalan kasvamista. Tai jos ne olivat liian pienet, oli pikkusisko onnellinen uusista jalkineista.
Nykyään yleinen kikka on, että kun tilataan kengät, tilataan niitä kolmet ja kaikki eri kokoa, niin ihan varmasti jotkut sopivat jalkaan. Ne kahdet sopimattomat voi sitten palauttaa… ilmaiseksi.
Kikat eivät lopu siihenkään. Kaupungeissa isoista tavarataloista on tullut isoja sovituskoppeja. Siellä käydään sovittamassa oikean kokoinen mekko päälle, ja kotona tilataan se sitten verkkokaupasta. Helppoa kuin heinänteko.
Ihmettelin jo ajat sitten, mikä ihme tämä Zalando on, jonka mainosta lykkää eteen jokaisella nettikäynnillä. Enhän minä ole koskaan katsellut vaatteita netistä. Mutta jostain tämä saksalainen yritys, joka on erikoistunut kenkien, vaatteiden sekä muiden muoti- ja lifestyle-tuotteiden verkkomyyntiin, on minut löytänyt.
Tosi asiassa niin minut kuin sinutkin löydetään markkinointimielessä hyvin helposti. Ihan sama tutkitko netistä lentomatkoja vai jätevesijärjestelmiä, voit olla ihan varma, että molempien mainokset alkavat pyöriä ruudussasi jo seuraavana päivänä. Se on siitä kuulua täsmämarkkinointia.
PIRJO MONONEN

Jätä kommentti

*