tiistai 25.2.2020 Tuija, Tuire

Aina paikallinen, koillissavolainen

Laukka-ahossa vakava onnettomuus ja liikaa läheltä piti -tilanteita – kylä vaatii ajonopeuksien laskua Kaavintiellä

”Minulla oli suojelusenkeli mukana toissa talvena. Tässä kuussa perheenäidin kuolemaan johtanut tapaus herätti karmeita tunteita, kun näin ikkunasta hätävilkut ja autojonon”, sanoo Kyllikki Toroi. ”Sydän kintaan peukalossa tässä on oltu”, kuvaa Matti Räsänen.

 

Kaavintien vaarallisuus palasi puheenaiheeksi Laukka-ahossa, kun kylän kohdalla tapahtui 7. tammikuuta perheenäidin kuoleman aiheuttanut liikenneonnettomuus.

Kapea tie, sulkuviivoista huolimatta ohituksiin houkutteleva suora, 80 kilometrin nopeusrajoitus, raskaan liikenteen runsaus sekä talvinen liukkaus ja polanteisuus ovat yhdistelmä, joka on osoittautunut vaaralliseksi etenkin kevyelle liikenteelle.
Laukka-ahon kyläyhdistys ja Haurangin nuorisoseura esittävät Pohjois-Savon ely-keskukselle nopeusrajoituksen laskemista 60:en kylän kohdalla.

Kuolonkolarin jälkeen oli jo toinenkin samankaltainen tilanne, joka jäi onneksi läheltä piti -tilanteeksi:
Nainen ja lapsi kulkivat pimeän aikaan valaistulla tieosuudella tien vasenta laitaa Kaaville päin, kun nainen kuuli, että takaa tulee autoa ohittava auto vastaantulijan kaistalla. Nainen ehti siirtyä lapsen kanssa ojan puolelle, eikä korkea hanki estänyt.
Tänä talvena kummallakin puolella kylää tapahtui myös ulosajo.

 

Kyllikki Toroilla on ikäviä kokemuksia liikenteen turvattomuudesta toissa vuoden tammikuulta.
– Kävelin aamulla hämärässä heijastinliivi päällä Riistavedelle päin. Kaavilta päin ajoi linja-auto, ja vastaan tuli henkilöauto, joka lähti heittelehtimään ja tuli minua kohti. Hyppäsin keskelle tietä väistääkseni. Henkilöauto hipaisi kättäni ja osui hankeen juuri siinä, missä olin ollut.

Kesäisen polkupyöräilyn Toroi lopetti pari vuotta sitten raskaan liikenteen säikäytettyä hänet:
– Ajoin niin reunassa kuin voi, kun kohdalle sattui yhtä aikaa kaksi rekkaa. Säikähdin vielä lisää, kun takaa tullut painoi äänimerkkiä varmaankin varoittaakseen.

Laukka-aholaiset ajavat nyt aiempaa ponnekkaammin ajonopeuden rajoittamista 60:en kylän kohdalla.
Kyläyhdistyksen puheenjohtaja Matti Räsänen muistelee, että kyläläiset esittivät nopeusrajoituksen laskua jo 1990-luvulla.

– Kyläyhdistys lähetti esityksen ely-keskukseen myös vuosi sitten, ja silloin myös ainakin yksi yksityishenkilö teki saman. Minua on harmittanut, että elyn vastaukset tulevat muualta kuten Pirkanmaalta. Tiedettäisiinkö paikan vaarallisuus paremmin Kuopiossa?

Räsänen pitää yhtä tärkeänä ohituskieltoa kylän kohdalle.

 

Lue koko juttu 30.1. Koillis-Savosta!

Kommentit

  • Muuruvetinen

    Taitaa ylinopeus olla pikemminkin sääntö näillä kylillä kun valvontaa ei ole. Kun ajelee rajoitusten mukaan niin kyllä näitä ohittajia riittää oli suoraa tai ei ja keli kun keli, valitettavasti.

  • Att

    Se on iha sama vaikka olisi nopeus 40km/h niin se auto kulkee samalla lailla 80 tai 120km/h. Valvontaa on lisättävä tuolla pätkällä ihan kunnolla ja tien hoito kunnolliseksi.

  • Näin kuavilla

    Ja hurjaa on meno ja vauhti myös kylän keskustassa. Ihan keskellä päivää ja etenkin iltaisin ja yöaikaan. Ja asialla yleensä samat autot illasta toiseen.

Jätä kommentti

*