torstai 25.4.2019 Markku, Marko, Markus

Aina paikallinen, koillissavolainen

Jo 16 000 kävijää

Olen ollut aika varauksellinen sosiaalisen median ja yleensä tämän sähköisen elämän suhteen. Johtunee tukan väristä vanhakantaisesta kasvatuksesta. Nyt on kuitenkin ihan pakko uskoa siihen, että jos jonkun asian haluaa leviävän nopeasti maailmalle, se pitää panna someen.
Tiistaina iltapäivän lopulla saimme tiedon Juankoskella kadonneesta Heini Miettisestä. Kun omaiset olivat valmiit siihen, että ”etsintäkuulutus” pantaisiin liikkeelle paikallislehteen, teimme siitä pätkän Facebookiin ja linkin koillis-savo.fi -sivuille. Ja sitten alkoi tapahtua.
Keskiviikkoaamuna linkin oli jakanut reilut 300 kävijää. Ja kuka muistaa potenssioppia, tietää miten nopeasti kävijämäärä kertautuu. Aamutunteina uutisen oli nähnyt jo 9 000 ihmistä. Lopullinen kävijämäärä nousi 16 000 kävijään.
Parasta tässä oli se, että sivuilla käyminen ei jäänyt pelkän uteliaisuuden tyydyttämiseen. Moni lähti ulos tekemään omatoimista etsintää. Kävelemään niitä reittejä, joita oli nähnyt Heinin joskus kulkevan tai katselemaan ympärilleen tavallista tarkemmin. Poliisilla eikä muillakaan virallisilla etsijöille ei ollut mitään kiintopistettä, mistä lähteä liikkeelle.
Tiettävästi joku uutisen nähnyt yksittäinen ”etsijä” löysi jotain, jota voitiin pitää johtolankana. Nyt poliisilla oli suunta mistä etsiä. Perjantaina Heini löytyi, surullista kyllä hukkuneena.

Sosiaalisessa mediassa korostuu elämän inhimillisyys, mutta samalla myös raadollisuus. Jos kerromme, miten Juankosken työttömät juhlivat 20-vuotista taivaltaan, se saa nettisivuilla liikehdintää muutaman sadan kävijän verran. Mutta tällainen traagisempi uutinen nostaa kävijämäärän valtaviin prosentteihin.
PIRJO MONONEN

Jätä kommentti

*